Managementul lanțului de aprovizionare într-o piață marcată de schimbări rapide

8 IUNIE 2021

Se poate spune cu certitudine că ultimele 12 luni au fost diferite pentru multe sectoare, dar piața componentelor electronice, în special, s-a confruntat cu o serie de schimbări care nu au putut fi prevăzute. Poate că o privire retrospectivă nu este de ajutor, dar există multe lucruri pe care cumpărătorii din industria semiconductoarelor le știu acum și pe care și-ar fi dorit să le fi știut înainte. Cu toate acestea, nu este niciodată prea târziu pentru a valorifica lecțiile esențiale care au fost învățate cu privire la modul de administrare a lanțurilor de aprovizionare într-o piață marcată de schimbări rapide.

Ce credeam că știm

Atunci când a izbucnit pandemia mondială și industrii întregi au fost suspendate, mulți producători de echipamente originale (OEM) și producători de echipamente electronice pe bază de contract (CEM) și-au întrerupt sau au redus producția, înțelegând că perioadele de închidere vor duce la anularea comenzilor și la reducerea cererii de componente. În același timp, industria semiconductoarelor a trecut de la alimentarea piețelor tradiționale la satisfacerea creșterii exponențiale a cererii de componente pentru echipamente medicale și produse de consum. În timp ce piețele mai largi au fost puse în așteptare, lanțurile de aprovizionare au fost inițial reorientate către producția de articole esențiale, care să ajute sectorul medical să trateze pacienții și să salveze vieți.

Pentru a răspunde la această nouă cerere au apărut presiuni imprevizibile, care au scăpat de sub controlul producătorilor și furnizorilor, cum ar fi reducerea capacității de transport aerian, creșterea de până la 10 ori a costului de transport al containerelor și chiar dificultățile de transport al componentelor în interiorul țărilor, ca urmare a punerii în aplicare a blocajelor regionale. Pe măsură ce pandemia se răspândea în întreaga lume, consensul general era că o încetinire a pieței tradiționale a semiconductoarelor va duce la stocuri excedentare de componente, care nu aveau unde să mai fie comercializate.

Ce nu știam

Întrucât o situație de o asemenea amploare nu mai fusese experimentată niciodată, a fost imposibil să se prevadă schimbările imediate și pe termen lung care vor urma. Instrucțiunea universală de a „sta acasă”, implementată în cea mai mare parte a lumii dezvoltate, a creat o nouă piață de digitalizare în masă care a generat o nevoie imediată de produse de înaltă calitate legate de munca la distanță și de divertisment la domiciliu. La rândul său, această evoluție a dus la o creștere a cererii de conectivitate fiabilă, ceea ce a sporit presiunea asupra necesității de a furniza 5G și infrastructura asociată.

Incertitudinile inițiale care au afectat piețele, cauzate în parte de presupunerea că pandemia va genera dificultăți pe termen relativ scurt, au cedat locul conștientizării faptului că „noua normalitate” era, de fapt, o situație pe termen lung pe baza căreia urma să se elaboreze planuri. Având în vedere că sute de mii de întreprinderi au reușit să țină legătura cu forța de muncă aflată la domiciliu, activitatea din piață a crescut, iar pe măsură ce s-a recăpătat încrederea, surplusul de stocuri de componente a fost preluat de producătorii de produse de înaltă calitate pentru a sprijini acest sector. Incertitudinea a fost înlocuită de optimism și chiar de expansiune, iar optimismul a atins niveluri care nu au mai fost văzute de trei sau patru ani. Pur și simplu, acest lucru nu a putut fi prezis.

Bob Swan, CEO la Intel, a sintetizat nevoia de regândire a sectorului atunci când a comentat: „Asistăm la ceea ce va fi cu siguranță amintit ca o desfășurare istorică a muncii la distanță și a accesului digital la servicii în toate domeniile, inclusiv în medicină, educație, guvern, divertisment și multe altele.” El a adăugat că digitalizarea serviciilor va crește „pe măsură ce creativitatea unui număr masiv de persoane care lucrează de acasă se va pune în mișcare”.

PIB-ul scade, piața crește

În mod tradițional, performanța pieței mondiale a semiconductoarelor a reflectat comportamentul global al PIB-ului. Cu toate acestea, în timp ce pandemia a creat o scădere masivă a PIB-ului la nivel global, piața mondială a semiconductoarelor a crescut cu 5,4% (2020).

Viitorul pare promițător, rapoartele de piață sugerând o creștere viitoare dincolo de domeniul semiconductoarelor. Un raport realizat de Research and Markets preconizează că piața mondială a echipamentelor de testare și măsurare va crește anual cu 3,7 % în următorii cinci ani, ajungând la o valoare de peste 30 de miliarde de dolari americani până în 2026. Un studiu separat realizat de Technavio preconizează că, în 2024, piața componentelor pasive va crește cu aproape 12 miliarde USD, în timp ce MarketWatch estimează că piața globală a computerelor pe o singură placă (SBC) se va extinde cu peste 12 procente în următorii șase ani.

Acestea sunt cifre impresionante și sunt un ecou al creșterii pe piața semiconductoarelor care, pentru prima dată, s-a eliberat de modelul său obișnuit de a urma evoluția PIB-ului global. Creșterea pare mai sănătoasă decât în ultimii ani, deoarece furnizorii de semiconductoare continuă să alimenteze o nouă bază de clienți în expansiune. Experții din industrie consideră acum că nu se va mai putea reveni la ceea ce a fost status quo.

Realitatea lanțului de aprovizionare

Pentru a contracara acest optimism și această expansiune neașteptată (după luni de incertitudine și chiar de tensiune în piață), realitatea este că pe piață vor persista provocări semnificative legate de lanțul de aprovizionare.  Pe măsură ce clienții tradiționali de semiconductoare au repornit producția, au constatat că rezervele de componente cheie nu se mai află acolo în așteptarea lor.

De exemplu, sectorul auto și cel industrial constată acum că trebuie să concureze cu noii clienți ai furnizorilor de semiconductoare – și mai profitabili – din piețele în creștere, care au compensat mai mult decât orice scădere a cererii de componente la începutul pandemiei. BBC a numit-o „furtuna perfectă a deficitului de cipuri”, exacerbată de unele companii de telecomunicații care au epuizat stocurile prin plasarea unor comenzi uriașe preventive de stocare în timpul pandemiei.

Ce am învățat despre managementul lanțurilor de aprovizionare?

Nu există nicio îndoială că deficitul global de componente electronice a fost un semnal de alarmă pentru mulți din industrie și pentru guverne. Înțelepciunea de a se baza pe anumiți furnizori din țări aflate la celălalt capăt al lumii a fost deja pusă sub semnul întrebării. Deși nu se așteaptă o renunțare majoră la aprovizionarea cu componente din Taiwan și China, unele țări, cum ar fi SUA, caută să își sporească capabilitățile de producție autohtone. Scopul este de a suplimenta resursele actuale și de a oferi protecție în cazul în care o altă criză lovește lanțurile de aprovizionare externe.

Pe lângă diversificarea surselor de aprovizionare cu componente de la mai mulți furnizori, aflați în diverse regiuni, cumpărătorii de produse semiconductoare pot merge mai departe și evita crize similare prin adoptarea câtorva practici cheie, cum ar fi să dispună întotdeauna de comenzi de achiziție pentru componentele esențiale și, acolo unde este posibil, de opțiuni duble de aprovizionare. În mod similar, întregul sector știe acum cât de vital este să se asigure că toată lista de materiale este întotdeauna disponibilă pentru a elimina riscul de a deține stocuri costisitoare care nu pot fi utilizate din cauza indisponibilității unei componente. Acest lucru poate fi realizat prin plasarea de comenzi la distribuitori cu acoperire geografică amplă pentru 80% din componentele necesare și prin menținerea unei relații apropiate cu acești furnizori pentru a verifica stadiul livrărilor cu până la trei luni în avans. Distribuția cu servicii de înaltă calitate poate juca apoi un rol cheie în lanțul de aprovizionare, oferind flexibilitatea de a „suplimenta” volumul în funcție de necesități, atunci când volumele finale solicitate au devenit certe, conștienți fiind că livrarea componentelor critice poate fi efectuată din stoc chiar a doua zi.

De asemenea, cumpărătorii ar trebui să analizeze toate punctele lanțului de aprovizionare pentru a se asigura că sunt administrate în mod eficient și să revizuiască contractele cu producătorii și distribuitorii pentru a fi siguri că acestea oferă protecție maximă în timpul unei crize. În cele din urmă, și probabil cel mai important, nu trebuie să se presupună că reducerea cererii pe o anumită piață înseamnă că acele componente vor mai exista atunci când cererea va reveni – ar putea apărea rapid piețe noi, mai mari.

Concluzie

Pandemia Covid-19 a accelerat tendințele către digitalizarea în masă într-un mod care a schimbat fundamental și permanent piața semiconductoarelor. Deși Farnell nu ar fi putut prezice aceste schimbări de pe piață, structura sa generală și politica sa de a investi masiv în disponibilitatea stocurilor a permis clienților săi să reducă multe dintre aceste probleme neprevăzute.

Farnell are mai multe stocuri disponibile în depozitele sale decât până acum, ceea ce a permis clienților să aibă un acces mai bun la produse în perioada pandemiei, componentele fiind expediate din Regatul Unit către Europa și America în trei-patru zile. Întrucât Farnell este un distribuitor autorizat și complet francizat, clienții știu că le vor fi furnizate doar produse originale ale producătorilor. De asemenea, liniștea a fost garantată, deoarece Farnell oferă dintr-o singură sursă o gamă unică de produse ‘on-board off-board’ și un serviciu online-offline, care combină vânzările tradiționale cu o platformă digitală de top în domeniu.

Autori:


 

 

Lee Turner – Director Global ‘Semiconductoare și SBC
Simon Meadmore – Director Global al IP&E

https://ro.farnell.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

  • Folosim datele dumneavoastră cu caracter personal NUMAI pentru a răspunde comentariilor/solicitărilor dumneavoastră.
  • Pentru a primi raspunsuri adecvate solicitărilor dumneavoastră, este posibil să transferăm adresa de email și numele dumneavoastră către autorul articolului.
  • Pentru mai multe informații privind politica noastră de confidențialitate și de prelucrare a datelor cu caracter personal, accesați link-ul Politica de prelucrare a datelor (GDPR) si Cookie-uri.
  • Dacă aveți întrebări sau nelămuriri cu privire la modul în care noi prelucrăm datele dumneavoastră cu caracter personal, puteți contacta responsabilul nostru cu protecția datelor la adresa de email: gdpr@esp2000.ro
  • Abonați-vă la newsletter-ul revistei noastre