Organizarea stațiilor de lucru ținând cont de principiile ergonomice și de sănătate

10 DECEMBRIE 2020

Organizarea stațiilor de lucru pentru a spori confortul operatorului este un obiectiv al fiecărui antreprenor. Acest lucru se aplică nu numai zonei de lucru în sine, ci și culturii muncii. Dar cum promovează organizarea stațiilor de lucru bunăstarea angajatului și contribuie astfel la o mai bună productivitate, la reducerea greșelilor și a concediilor de boală?

Importanța unei stații de lucru perfect pregătite nu trebuie să fie impusă de niciun proprietar de companie, manager de producție, întreținere sau de departamentul de service pentru clienți. Baza cuprinde, desigur, instrumente de înaltă clasă adaptate corespunzător la specificațiile muncii efectuate, îmbrăcăminte cu protecție, precum și stația de lucru în sine (aici cu accent al echipamentelor sub formă de mobilier industrial – scaune, bancuri pentru asamblare, birouri, dulapuri, rafturi). Din ce în ce mai multe companii din diverse industrii, din țara noastră, își dau seama că nici cele mai bune echipamente și instrumente nu reprezintă nimic, fără un angajat sănătos și motivat la locul de muncă. Angajatul, din cauza locului de muncă necorespunzător, poate rămâne în concediu medical chiar mai mult de zece zile pe an.

Orice afecțiune cauzată de o poziție anormală în timpul îndeplinirii sarcinilor profesionale va afecta sănătatea și poate duce la absențe mai lungi în următori anii de muncă. Problema absenteismului din cauza bolii se remarcă în principal la lucrătorii din producție, care, în medie, stau în concediu medical cu aproximativ 4 zile mai mult decât lucrătorii din comerț sau din service. După cum a arătat analiza numărului de zile de absenteism din cauza bolii, în prima jumătate a anului 2015, al treilea motiv al listei, care cauzează absenteismul de boală îl reprezintă bolile sistemului osos-articular, ale țesutului muscular și conjunctiv.

Perioada de nefuncționare, organizarea continuă de noi angajări, fluctuația personalului și, în cele din urmă, lipsa controlului costurilor în ceea ce privește personalul, are ca rezultat pierderi vizibile, care se regăsesc în analiza pragului de rentabilitate pentru producție.

ȚĂRILE SCANDINAVE ȘI GERMANIA SERVESC DREPT MODEL

Una dintre problemele cheie de sănătate pe care Comisia Europeană a decis să o abordeze, se referă la muncitorul dintr-un mediu de producție.

Ca parte a eforturilor sale, modelul elaborează recomandări speciale menite să ajute angajatorii să mențină la minimum absența angajaților lor cauzată de MSD.

Interesant este faptul că dezvoltarea procedurilor se bazează pe experiența vecinilor noștri occidentali. Încă din 2007, guvernul german s-a interesat de problema impactului stațiilor de lucru neergonomice, care reprezintă cauza directă a absenței crescute și a trimiterii angajaților în concediu medical și a adoptat reglementări restrictive privind echipamentele stațiilor de lucru ergonomice. Deja după primii câțiva ani de implementare, au adus efecte pozitive însemnate.

Raportul IFA a încercat să calculeze pierderile economice datorate absenței angajaților, care nu își îndeplinesc sarcinile din cauza problemelor de sănătate și a bolilor profesionale dobândite ca urmare a muncii lor. În Germania, până la 112 milioane de zile de muncă s-au pierdut în producție din cauza tulburărilor musculo-scheletice rezultate din pregătirea inadecvată a locului de muncă și a ergonomiei sale slabe.

Se estimează că până la 16% din toți pensionarii anticipați din Germania sunt incapabili să lucreze tocmai din cauza tulburărilor musculo-scheletice care îi împiedică să lucreze și deseori cauzează, de asemenea, dizabilități motorii parțiale.

În medie, un instalator care lucrează în condiții inadecvate petrece în concediu medical, din cauza unei tulburări musculo-scheletice, până la 13 zile pe an.

Situația este gravă și subestimarea acesteia duce la apariția multor probleme în buna funcționare a întreprinderii. Șederea frecventă a angajaților în concediu medical nu este doar o posibilă întârziere în implementarea proiectelor curente, ci și un cost suplimentar rezultat din necesitatea angajării unui suplinitor, plăți pentru muncă dincolo de programul de lucru al altor angajați, precum și probleme legate de găsirea unui înlocuitor pentru un angajat absent. În mare măsură, toate aceste dificultăți pot fi ușor evitate.

STAȚIE DE LUCRU ADECVATĂ

Bolile și tulburările musculo-scheletice sunt unele dintre cele mai frecvente probleme de sănătate în rândul lucrătorilor din producție. Acestea sunt, de asemenea, printre cele mai frecvente boli profesionale, rezultate din natura muncii prestate. Condițiile în care un angajat desfășoară activități profesionale joacă un rol extrem de important în minimizarea riscului de agravare permanentă a sănătății sale. Cauzele bolii se datorează în primul rând tensiunii necorespunzătoare a aparatului locomotor. Acestea includ mișcarea unilaterală și monotonă în timpul efectuării de activități ocupaționale sau activități cu mișcare redusă, cum ar fi lucrul la birou în poziție șezând sau în picioare, înclinat pentru o lungă perioadă de timp sau altă postură nefirească care crește tensiunea musculară.

RECOMANDĂRI

În Germania și țările scandinave există reglementări relevante care specifică modul în care este echipat locul de muncă. Standardele elaborate asigură ca angajaților să li se ofere condiții adecvate, acestea căzând în responsabilitatea angajatorului. Un muncitor, care este angajat să lucreze în condiții de producție, trebuie să aibă un loc de muncă compatibil din punct de vedere tehnic cu standardele dezvoltate și în planificarea căruia se pune un mare accent pe ergonomie. O astfel de poziție trebuie să fie echipată cu un scaun adecvat și un banc industrial ca zonă de lucru.

Bancul trebuie să poată fi reglat electric pe înălțime, oferind muncitorului o poziție confortabilă în poziția șezut și în picioare, în care poziția lui este naturală și nu este forțată de înălțimea plăcii de lucru. Controlerul ar trebui să fie accesibil și instalat în partea frontală a plăcii de lucru. Mai mult, angajatul trebuie să aibă un scaun adecvat, care să poată fi reglat și pe înălțime.

Setul este completat de un suport pentru picioare (toți parametrii de înălțime sunt specificați prin lege). Renex oferă mobilier industrial care îndeplinește toate cerințele extrem de restrictive, creat pentru companiile implicate în fabricarea, montarea și întreținerea echipamentelor electrice. În cazul piețelor germane și scandinave descrise mai sus, reglementările în vigoare sunt îndeplinite de Reeco Industrial Table Premium Series.

Sunt disponibile, de asemenea, bancuri modulare antistatice, cu posibilitatea extinderii ulterioare, care asigură o ergonomie maximă, menținând în același timp o manoperă de înaltă calitate și un preț accesibil. Materialele extrem de robuste ale bancurilor Reeco permit o capacitate de încărcare de până la 600 kilograme, cu reglare completă prin intermediul ridicătoarelor controlate electric.

Intervalul de înălțime oferit de bancurile Recco este pe deplin în conformitate cu specificațiile ergonomiei la locul de muncă necesare pentru mobilierul industrial din țările care respectă deja regulile restrictive ale standardelor ergonomice la locul de muncă. Înălțimea plăcii poate fi reglată infinit între 670 și 1120 milimetri prin intermediul unui controler instalat în partea din față a bancului.

Un astfel de banc nu oferă doar angajatului confort maxim în spațiul de lucru, ci și reglarea înălțimii plăcii bancului într-o poziție, în timpul lucrului și la schimbarea sa frecventă (se recomandă schimbarea poziției de 2-4 ori în fiecare oră de lucru!) prin intermediul unui controler ușor accesibil. Bancurile Reeco Premium sunt create pentru a funcționa în condiții EPA.

Datorită designului modular, acestea permit extinderea stației de lucru cu elemente suplimentare în orice moment, permițând astfel stației de lucru să fie echipată cu iluminare dedicată, rafturi pentru instrumente, scule, tăvi și alte elemente necesare pentru lucru.

Pe lângă un loc de muncă pregătit corespunzător din punct de vedere al ergonomiei, angajatorul are responsabilitatea de a promova un stil de viață sănătos și igiena muncii în rândul angajaților săi. La fel de important ca poziția pregătită corespunzător pentru un angajat, este și respectarea standardelor legate de pauzele obligatorii, precum și să ofere spațiu și condiții de muncă în întreaga companie, permițând îndeplinirea confortabilă a sarcinilor.

Contact:

Andrei Bratanov – National Sales Manager
Strada Văliug, nr. 32, Sector 1
13986 București, ROMÂNIA

T: +40 799 774 330
E: 
Andrei.Bratanov@renex.ro

RENEX

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

  • Folosim datele dumneavoastră cu caracter personal NUMAI pentru a răspunde comentariilor/solicitărilor dumneavoastră.
  • Pentru a primi raspunsuri adecvate solicitărilor dumneavoastră, este posibil să transferăm adresa de email și numele dumneavoastră către autorul articolului.
  • Pentru mai multe informații privind politica noastră de confidențialitate și de prelucrare a datelor cu caracter personal, accesați link-ul Politica de prelucrare a datelor (GDPR) si Cookie-uri.
  • Dacă aveți întrebări sau nelămuriri cu privire la modul în care noi prelucrăm datele dumneavoastră cu caracter personal, puteți contacta responsabilul nostru cu protecția datelor la adresa de email: gdpr@esp2000.ro
  • Abonați-vă la newsletter-ul revistei noastre