Soluţii complete de sistem pentru tehnologia cu afişaj dublu (Double Screen Technology)

17 IUNIE 2009

Nevoile ocupanţilor autovehiculului sunt foarte diferite: Şoferul are nevoie de toate informaţiile importante ale afişajelor electronice confortabile, ale aparatului de navigare şi ale camerelor video ajutătoare – ideal dintr-o singură privire şi fără abatere din cauza altor aplicaţii multimedia. Copilotul şi pasagerii din spate îşi doresc în schimb o gamă largă de posibilităţi de divertisment, cum ar fi filme, jocuri sau navigarea pe internet. Astfel, fiecare doreşte să-şi savureze nederanjat “programul” şi acest lucru într-un spaţiu foarte restrâns.
Tehnologia cu afişaj dublu îndeplineşte perfect aceste cerinţe: În funcţie de unghiul de vizibilitate, acest ecran redă diferite informaţii. Aceast lucru este posibil datorită soluţiei de sistem printr-o nouă tehnologie de ecrane, cu structură specială a celulelor şi cu un controler grafic extrem de performant de la Epson. Astfel, ecranul central de pe bord redă şoferului şi copilotului imaginile dorite. Pe un alt afişaj aflat pe mijloc, aproape de plafon, călătorii de pe bancheta din spate au posibilitatea de asemenea să urmărească diferite programe, în funcţie de unghiul de vizibilitate.

Principiul de funcţionare al afişajului dublu
Modelul de straturi (figura 3) vă prezintă cele trei poziţii diferite, care generează cele două imagini selective. Primul strat generează două semnale RGB, care sunt redate îmbinat orizontal şi suprapuse. În figura 3 la prima poziţie (din stânga) semnalul imaginii A (pe fundal roşu) este roşu (R), urmează apoi pentru imaginea B (pe fundal albastru) semnalul verde (G) ş.a.m.d..
Al doilea strat ghidează exact informaţia imaginii (de ex. în unghi + şi – 30°) iar lumina de fundal în direcţia privitorului A resp. B. Cel de-al treilea strat care urmează este un strat barieră, care este deplasat uşor faţă de celelalte două. Construcţia lor se aseamănă unui model negru/alb de masă de şah, unde numai stratul alb permite trecerea informaţiei sub formă de pixeli. Astfel se crează cele două imagini selective pentru privitorul A şi B, în unghiul de vizibilitate acordat.

Lumina de fundal Twin Peak optimizează luminozitatea
Pentru a garanta, la tehnologia Double Screen, strălucirea şi luminozitatea ambelor imagini cu unghiuri de vizibilitate diferite, trebuie utilizată o tehnologie cu lumină specială de fundal. Luminozitatea ambelor imagini este identică din unghiul de privire vertical. La cel orizontal însă, este nevoie de o aşa-numită lumină de fundal “Twin Peak”, care lucrează cu două maxime în unghiul principal de privire (+/-30°) (figura 4). Luminozitatea optimă poate fi atinsă numai aşa pentru fiecare unghi de vizibilitate.

S2D13515 – inima controlului afişajului: controlerul grafic
Controlerul grafic foarte performant reprezintă premiza utilizării tuturor funcţiilor de afişaj. Simplificat, sistemul din “Frontend” este compus dintr-un dispozitiv de control pentru operaţii diferite, pentru comutarea surselor de semnal analog, din convertorul următor analog/digital şi din unitatea de gradaţie cu blocul de funcţie OSD următor. Acest semnal digital este sincronizat deja cu semnalul existent (de ex. navigare, DVD etc.) şi controlează afişajul prin intermediul editorului (composer), blocului de sortare şi controlerului de sincronizare. Controlul modului de derulare a blocurilor funcţionale se realizează la alegere prin intermediul unui FPGA (reţea de porţi logice configurabile) sau în serie cu ajutorul un ASIC (circuit integral special) (figura 5).
Conectarea la Host Controller se realizează în mod foarte universal.
Controlere performante, de ex. familia SH-4 de la Renesas sau familia V850 de la NEC, sunt suportate direct sau indirect de interfaţă.
“Memory-Interface” permite conectarea directă a SDRAM Standard de 64 Mbit până 512 Mbit, unde SDRAM-urile pot fi folosite pentru codul de realizat, pentru date sau ca Frame Buffer. Acestea sunt numai câteva din proprietăţile interfeţei de memorie (Memory Interface).
Cu ajutorul aşanumitei funcţii de redimensionare (resizer), imaginile pot fi mărite şi micşorate, înainte de a fi stocate sau afişate. Aceasta se poate realiza proporţional sau la alegere diferenţiat pentru axa x şi y. Controlerul grafic suportă în general comanda a două LCD-uri separate sau ca în acest caz de utilizare, două imagini suprapuse una în cealaltă (figura 6).
Motorul Sprite este un motor 2D, care poate plasa animaţii în două dimensiuni respectiv obiecte mobile peste o altă imagine, fără a modifica imaginea de fundal. În acelaşi fel sunt posibile rotirile şi caracteristicile de oglindire în funcţie de anumite puncte de referinţă.
Motorul PreWarp conferă o flexibilitate maximă în reprezentare vectorizând informaţia punctiformă a imaginii. Se pot realiza astfel următoarele funcţii:
– Reprezentarea predistorsionată a imaginilor, de exemplu pentru proiectarea informaţiei prin intermediul afişajului Headup (HUD) pe un parbriz bombat;
– Compensarea luminozităţii la marginile imaginii la HUD;
– Reprezentarea bidimensională respectiv pseudotridimensională;
– Compatibilitate open GL OS (sistem operare);
– Calibrarea vectorilor printr-un model matematic 3D al parbrizului şi astfel o adaptare simplă a software-ului la diferite modele de autovehicule.
Foarte interesantă este suportarea diferitelor straturi la care se suprapun informaţii transparente de imagine şi care se pot şi combina. Prin aceast lucru se deschid noi posibilităţi, care vor îmbogăţi evident proprietăţile cunoscute ale funcţiilor infotisment – de ex. MMI (interfaţă om maşină) (figura 7). Aici au fost schiţate numai cele mai importante funcţii ale noului controler grafic.
Datorită acestei soluţii de sistem, Epson este singurul producător care combină comanda şi tehnologia de afişare într-un pachet integral. Combinaţia cu tehnologia TN specială utilizată în cazul de faţă îl poziţionează pe Epson ca lider de piaţă şi în privinţa performanţei produselor.
Bineînţeles că toate componentele dispun de specificaţia AEC-Q100. La cerere se pot obţine şi documente PPAP. Evaluation Board disponibilă deja asigură faptul că pătrunderea în infotismentul industriei auto se realizează şi mai rapid.
Rutronik oferă suport clienţilor săi încă de la început realizând aplicaţii de acest gen. Pentru aceasta, Broadliner are reprezentaţe în toată Europa şi oferă consultanţă clienţilor atât din propriul domeniu de activitate – Displays & Embedded Boards (display-uri & plăci încorporate), cât şi din Development Center-ul (centrul de dezvoltare) cu acelaşi nume.
Specialiştii în afişaje stabiliţi aici sunt conectaţi la celelalte departamente prin FAE-uri (ingineri suport aplicaţii). Rutronik are cu Epson o colaborare constructivă de lungă durată. Totuşi un lucru este de luat în seamă: Un distribuitor poate evalua mai obiectiv producătorul, decât producătorul pe sine însuşi. Rutronik propune un producător, atunci când distribuitorul este convins de faptul că produsele îndeplinesc cerinţele de proiect ale clientului. Datorită tehnologiei inovatoare cu dublu afişaj combinată cu controlerul grafic perfect adaptabil Epson este prima alegere în privinţa infotismentu-lui.
www.rutronik.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

  • Folosim datele dumneavoastră cu caracter personal NUMAI pentru a răspunde comentariilor/solicitărilor dumneavoastră.
  • Pentru a primi raspunsuri adecvate solicitărilor dumneavoastră, este posibil să transferăm adresa de email și numele dumneavoastră către autorul articolului.
  • Pentru mai multe informații privind politica noastră de confidențialitate și de prelucrare a datelor cu caracter personal, accesați link-ul Politica de prelucrare a datelor (GDPR) si Cookie-uri.
  • Dacă aveți întrebări sau nelămuriri cu privire la modul în care noi prelucrăm datele dumneavoastră cu caracter personal, puteți contacta responsabilul nostru cu protecția datelor la adresa de email: gdpr@esp2000.ro
  • Abonați-vă la newsletter-ul revistei noastre