Editorial

20 MAI 2008

A trecut o lună de la prima expoziţie de electronică din România.
Aşa cum se obişnuieşte la sfârşitul unui asemenea eveniment, trebuie să “vorbească” datele statistice, performanţele obţinute şi, în final, concluziile.
Din punct de vedere al datelor statistice, cifrele sunt următoarele:
– Firme participante: 41 (5 firme din străinătate şi 36 companii româneşti). Sau, în procente: 88% participare românească.
– Vizitatori: 683 (220 studenţi şi 463 specialişti), trecând la procente, 32% studenţi şi 68% ingineri specialişti, profesori etc.
La expoziţiile din Occident se face un raport între numărul de vizitatori / număr zile / companii. La expoziţia din România acest raport ne spune că au fost aproximativ 16 vizitatori (16.65) / expozant şi aproximativ 4 (4.16) vizitatori / expozant / zi.
Înainte de a trece la o analiză a evenimentului, vreau să mai fac o comparaţie cu una dintre cele mai apreciate (în ultimul timp) expoziţii de electronică din lume – EmbeddedWorld, expoziţie care a avut loc anul acesta la Nurnberg iar editura noastră a fost partener media:
– Firme participante: 675 (din 20 de ţări!)
– Vizitatori: 17341 (din 60 de ţări!)
– Nr. vizitatori / expozant: aprox. 25 (25.69)
– Nr. vizitatori / expozant / zi: aprox. 8 (8.56)
Comparând cele două expoziţii prin datele statistice, obţinem următoarele valori:
– Expozanţi: de 16 ori mai multe firme prezente la expoziţie.
– Vizitatori: de 25 de ori mai mulţi vizitatori.
Nu trebuie uitat un lucru destul de important: TEST s-a aflat la primul “test” în ceea ce priveşte organizarea unei expoziţii de electronică.
Cifrele de mai sus se află în concordanţă – cred eu – cu dimensiunile şi importanţa (în domeniu) a celor două ţări. Pe de altă parte, doresc să menţionez că în ciuda faptului că au existat stângăcii din partea organizatorului – inerente poate la început – (locaţie, momentul ales pentru organizarea evenimentului, gradul de vizibilitate şi publicitatea aferentă), nu trebuie neglijat faptul că s-au făcut eforturi mari pentru ca această expoziţie să aibe loc; aşteptările au fost mult mai mari (numărul de invitaţii tipărite şi trimise direcţionat grupului ţintă de vizitatori a fost de peste 4000!, iar publicitatea în revistele de profil a început încă din decembrie 2007), dar rezultatele obţinute impun totuşi o reflecţie cât se poate de obiectivă.
După părerea mea, sunt anumiţi factori care explică lipsa prezenţei mai mari la expoziţie atât din partea vizitatorilor cât şi a expozanţilor. Chiar dacă cifrele ne dau anumite rezultate (concludente în general), trebuie să ţinem cont şi de anumite elemente specifice (sau mai bine zis dobândite de ţara noastră) în ultimii 18 ani:
– Suntem o ţară “low cost”. Încă. Mâna noastră de muncă ieftină a atras şi atrage destui investitori străini. Sincer să fiu, nu mă entuziastmează acest lucru. Să ne bucurăm că suntem ieftini?! Astea sunt însă condiţiile şi trebuie să ţinem cont de faptul că s-a format în timp o piaţă aparte, o piaţă care aparţine industriei electronice, dar marii jucători nu sunt români, iar produsele fabricate aici sunt destinate altor pieţe. Acesta este cel mai important aspect, crud şi trist în acelaşi timp: avem specialişti care gândesc foarte bine, proiectează şi realizează echipamente electronice performante, dar nu pentru piaţa din România. Aceşti specialişti au nevoie de informaţii, suport tehnic, componente electronice şi, eventual în cazul nevoii de a produce anumite prototipuri sau serii mici apelează la furnizorii de servicii tehnologice. Informaţia şi suportul tehnic tehnic le găsesc pe internet, în revistele tehnice sau direct la firmele care fabrică sau vând componente electronice. De ce să mai vină la expoziţie? Ce ar căuta un specialist la expoziţie? Un singur lucru: PIAÞA! Atât timp cât aceasta se află în alte ţări, să nu ne aşteptăm la o prezenţă masivă la asemenea evenimente.
– Acest “atu” al nostru de low cost se observă şi la capitolul furnizorilor de servicii tehnologice: sunt foarte puţine companii româneşti care produc (şi) pentru piaţa românească. Pentru acestea nu pot să spun decât cinste lor! Să ai curajul şi forţa să produci echipamente electronice destinate pieţei româneşti în momente atât de dificile (globalizare, concurenţă asiatică extraordinară, instabilitate, lipsa personalului calificat) înseamnă calităţi care nu se află la îndemâna oricui! Din păcate piaţa noastră nu permite prea multe: în afara posibilităţii realizării unor produse de nişă, furnizorii de servicii tehnologice sunt obligaţi să-şi ofere capabilităţile de producţie şi clienţilor Occidentali. Şi din nou, ajungem la o problemă deja cunoscută: suntem cu un ochi la piaţa locală şi cu un ochi la piaţa din Occident.
– Chiar dacă la rapoarte nu stăm exagerat de rău (16 vizitatori / expozant faţă de 25 la embeddedworld), trebuie să ţinem cont şi de “calitatea” vizitatorilor: neexistând a reală piaţă în România mulţi dintre vizitatorii prezenţi erau specialişti curioşi să vadă ce se întâmplă sau pur şi simplu interesaţi să participe la prima expoziţie de electronică. În Germania de exemplu, mulţi dintre vizitatorii prezenţi lucrează la companii care nu au nimic comun cu electronica, dar au nevoie de anumite servicii sau soluţii inovatoare. Mulţi dintre ei sunt specialişti în marketing care caută oportunităţi sau soluţii. La noi din păcate, soluţiile sunt căutate – din nou – în afară. De ce să căutăm într-o piaţă locală, când putem mai bine să importăm! Atenţie! Domeniul abordat de TEST nu este la îndemâna oricui: soluţiile propuse, serviciile oferite, produsele, componentele sau echipamentele electronice sunt de cele mai multe ori destinate unor specialişti; este un domeniu 100% destinat cunoscătorilor. Practic, ar fi trebuit să existe vizitatori care căutau soluţii tehnice pentru firmele lor.
Şi totuşi, în ciuda multor elemente care stau parcă împotriva repetării unui asemenea eveniment, componentele de bază ale “comunităţii electronice româneşti” (şi aici numesc jucătorii importanţi români ai industriei electronice, media, asociaţiile firmelor din sfera electronicii, facultăţile de profil) ar trebui să susţină continuarea unui asemenea eveniment. Piaţa locală va creşte şi sunt convins că se vor modifica (în bine) şi condiţiile locale. Privind în viitor, comunitatea firmelor româneşti din domeniul electronicii trebuie să se consolideze pentru a putea servi la un moment dat întregul bazin Est European.
Gabriel Neagu
gneagu@electronica-azi.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

  • Folosim datele dumneavoastră cu caracter personal NUMAI pentru a răspunde comentariilor/solicitărilor dumneavoastră.
  • Pentru a primi raspunsuri adecvate solicitărilor dumneavoastră, este posibil să transferăm adresa de email și numele dumneavoastră către autorul articolului.
  • Pentru mai multe informații privind politica noastră de confidențialitate și de prelucrare a datelor cu caracter personal, accesați link-ul Politica de prelucrare a datelor (GDPR) si Cookie-uri.
  • Dacă aveți întrebări sau nelămuriri cu privire la modul în care noi prelucrăm datele dumneavoastră cu caracter personal, puteți contacta responsabilul nostru cu protecția datelor la adresa de email: gdpr@esp2000.ro
  • Abonați-vă la newsletter-ul revistei noastre