Utilizarea E-blocks şi Flowcode pentru obţinerea a mai mult de 100 mpg cu toyota prius ii

20 NOIEMBRIE 2007

În acest moment am citit un articol în Elektor despre Flowcode (Februarie 2006), iar acesta se referea la un sistem de magistrală CAN constând din două noduri de reţea. Din experienţa trecută cu alte sisteme de magistrale durează mult până la pregătirea şi pornirea unui sistem. Am ceva experienţă cu dispozitivele PIC Microchip, iar pe website-ul lor se poate găsi multă informaţie despre magistrala CAN. Datele privitoare la cipul de interfaţă CAN (MCP2515) ocupă 81 de pagini.

Figura 3 Diagrama bloc a dispozitivului de afişare

Figura 4 Dispozitivul de afişare cu Multiprogramator, CAN şi LCD

Am comandat sistemul CAN Flowcode şi am văzut imediat că toată munca grea cu privire la magistrala CAN a fost deja făcută. Stabilirea parametrilor pentru magistrală şi citirea mesajelor specifice este gestionată de nişte comenzi macro prescrise. Stabilirea comunicaţiilor dintre două puncte este foarte directă. Pentru determinarea mesajelor magistralei CAN, Prius emite datele cu privire la SOC, iar pentru accesul la traficul pe magistrală este utilizată o unitate Kvaser Light CAN / USB. Există un conector convenabil OBDII cu alimentare de 12V localizat sub volanul maşinii Prius.

Figura 5 Ecranul LCD

Figura 6 Fotografia maşinii fără/cu sistemul de baterii

Există pe internet documentaţie cu privire la mesajele pe magistrală. Formatul datelor variază şi este necesară o prelucrare în vederea convertirii datelor într-o formă ce poate fi afişată pe un ecran LCD.

Figura 7 Invertorul

Pornind de la ceea ce am dorit iniţial de la magistrală, am pregătit în atelier un sistem ce imită funcţia magistralei CAN în Prius: unul dintre sistemele E-blocks transmite continuu un mesaj SOC în acelaşi format ca şi mesajele Toyota, celălalt sistem a fost pregătit ca unitate de afişare pe un ecran LCD. Sistemul a fost utilizat pentru dezvoltare în laborator, iar apoi fiind fixat în compartimentul de radio al maşinii, după cum se poate observa in figura 5. Ecranul prezintă curentul şi tensiunea din baterie (încărcare / descărcare), starea de încărcare SOC %, limita curentului de încărcare, limita curentului de descărcare, temperatura maximă a bateriei, temperatura minimă a bateriei.

Figura 8 Software-ul Flowcode utilizat pentru dezvoltarea controlului sistemului

În acest fel, întregul sistem poate fi construit şi testat departe de maşină.
A doua etapă a programului a utilizat numai unul dintre elemente (SOC%) furnizând în exterior una dintre cele două ieşiri posibile: nivel superior sau inferior în funcţie de valoarea SOC. Cu scopul menţinerii SOC-ului bateriei existente la aproximativ 70%, este utilizată o pereche simplă de instrucţiuni decizionale în Flowcode, ce pune ieşirea în nivel inferior dacă SOC% >70 (şi deconectează bateriile Li-Ion de la circuitul de încărcare) şi în nivel superior dacă SOC%<65 (ce comută bateriile Li-Ion în circuit pentru încărcarea bateriilor NiMh ale maşinii Prius). În fiecare caz, ieşirea opusă va fi oprită.

Figura 9 Ecranul Prius afişează atingerea valorii de 99,9mpg

O ieşire suplimentară a fost utilizată pentru comanda unui releu, care alimentează cele patru contactoare principale. Această ieşire va acţiona la 5 secunde după pornirea sistemului şi se va opri ca răspuns la descărcarea pachetului de baterii suplimentar. Nu este nevoie de un ecran pe controlerul final şi acesta poate fi plasat într-o cutie, lângă bateriile suplimentare şi contactoarele de putere.
Pachetul suplimentar de baterii este un set de 56 de baterii Li-Ion Thunder Sky. Aceste baterii sunt vechi de 2 ani şi variază în capacitate, cea mai proastă oferind 50Ah la 20OC la o descărcare de 25A. Cea mai proastă baterie defineşte capacitatea pachetului, astfel încât cu limitarea curentului la 25A maşina va rula 2 – 3 ore în mod asistat până când pachetul de baterii se va închide. Maşina rulează după aceea în modul normal hibrid ca mai înainte.
Se poate observa un dezavantaj al sistemului – aceste baterii sunt încă foarte scumpe şi destul de mari. Un alt dezavantaj este acela că bateriile ocupă loc în portbagaj, după cum se poate observa în figura 6.

Concluzie
Vara maşina va returna aproximativ 60mpg în mod hibrid normal şi aproape 100mpg în modul cu baterii suplimentare. Din nefericire citirile maşinii Prius pot fi făcute numai până la 99,9mpg, astfel încât nu se ştie exact ce se întâmplă. În figura 9 se poate observa o fotografie a ecranului maşinii Toyota care prezintă că maşina a atins cel puţin 99,9mpg.
O altă sarcină pentru Flowcode va fi să citească debitul instantaneu de carburant comparativ cu viteza şi să calculeze consumul real de carburant. Pot fi obţinute şi alte avantaje prin citirea semnalului de viteză. De exemplu se poate acţiona un releu când viteza scade sub 30mph, care să forţeze maşina în modul EV. Releul va scoate maşina din modul EV la creşterea vitezei peste 30mph.

Continuare din numărul trecut
Pentru mai multe detalii contactaţi: 0722-707254 sau office@electronica-azi.ro !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

  • Folosim datele dumneavoastră cu caracter personal NUMAI pentru a răspunde comentariilor/solicitărilor dumneavoastră.
  • Pentru a primi raspunsuri adecvate solicitărilor dumneavoastră, este posibil să transferăm adresa de email și numele dumneavoastră către autorul articolului.
  • Pentru mai multe informații privind politica noastră de confidențialitate și de prelucrare a datelor cu caracter personal, accesați link-ul Politica de prelucrare a datelor (GDPR) si Cookie-uri.
  • Dacă aveți întrebări sau nelămuriri cu privire la modul în care noi prelucrăm datele dumneavoastră cu caracter personal, puteți contacta responsabilul nostru cu protecția datelor la adresa de email: gdpr@esp2000.ro
  • Abonați-vă la newsletter-ul revistei noastre